Goede voornemens!

Eigenlijk heb ik die niet. Behalve gewoon doorgaan met sporten. Maar dat is voor mij niet zo moeilijk meer omdat ik echt graag wil, een paar dagen zonder sporten of bewegen maakt dat ik minder lekker in mijn vel zit. Ik heb daar last van, maar de mensen om mij heen ook.

Foto0628

Ik heb ergens gelezen dat 1 januari helemaal geen goed moment is om met een goed voornemen te beginnen. En ook niet om de hele wereld te laten weten dat je vanaf nu: meer gaat sporten/minder gaat eten/stoppen met roken (doorhalen wat niet van toepassing is). Aan de andere kant, als de mensen om je heen weten dat je gezonder wilt eten zetten ze je misschien niet steeds allerlei lekkers voor, of dringen dan in ieder geval niet aan. Of ze nemen je een keertje gezellig mee naar zumba om je over de drempel te helpen. Dat deden mijn vriendinnen. Maar het was mei, dus ik kon gewoon rustig zonder de extra lading van een goed voornemen beginnen met af en toe naar zumba gaan als zij ook gingen. Al jaren lang was er bij mij een voornemen om weer te sporten, maar steeds had ik excuses om het niet te doen. Net zoals afvallen, het kwam er gewoon niet van. Toen ik eenmaal wél regelmatig aan het sporten was begon ik wat minder te snoepen, en gezonder  te eten (geen chips tijdens het koken) en dat had al veel resultaat. De complimenten die ik vervolgens kreeg hielpen me weer met het volhouden.
En als je je een keertje bezondigt aan een lekker gebakje? Geniet er dan van en ga dan niet gelijk ook een zak chips eten omdat je toch al gefaald hebt. Zelf probeer ik ook alleen te zondigen met dingen die ik écht lekker vind, dus dan neem ik geen borrelnootjes maar wel een toastje met een lekker kaasje. Dit is natuurlijk helemaal niet gebaseerd op harde wetenschap, alleen op wat bij mij zelf lijkt te werken.

Deze tijd rond de feestdagen ben ik lekker aan het hardlopen geweest, zaterdag stond er 2 x 30 minuten op het programma. Normaal loop ik maar 1x per week, met 3x per week lopen gaat mijn aantal kilometers flink omhoog. Ik vind de statistiekjes van Endomondo erg leuk, na zaterdag heb ik ook een personal best voor 1 uur: 9, 42 km. Het was echt super lekker weer, mooi laagstaand zonnetje een klein beetje wind. De liedjes op de radio hielpen ook mee, oa Epic, ik ging er spontaan harder van lopen.

Buiten sporten is toch ook wel erg lekker, frisse lucht, de wind in mijn haar. Je ziet ook altijd wel wat nieuws. Kerstverlichting aan de huizen en boerderijen. Zaterdag zag ik twee ooievaars in het weiland. Mooi. En ook al loop ik altijd hetzelfde rondje, de Hollandse IJssel, de weilanden langs de dijk  en de luchten zien er altijd weer anders uit.

Foto0349_001

Ik kom ook altijd langs dit gemaal, zo´n schattig gebouwtje. Als je hiervandaan naar links kijkt zie je onze wijk, echt genieten om zo snel buiten te zijn.

Ik wilde op oudejaarsdag nog een rondje lopen, maar zaterdag schrok ik al enorm van een rotje, dus heb ik maar lekker van mijn vuurwerkafstekende kinderen genoten. Hardlopen doe ik in het nieuwe jaar weer. Mijn sportieve doel in 2014 is de 10 kilometer van Rotterdam. Zoals het nu gaat is dat heel haalbaar.

Wat jouw doel ook is in 2014: Just do it! Het afgelopen jaar heeft mij geleerd dat je altijd meer kunt dan je denkt.

Groetjes,

Eva

2 gedachtes over “Goede voornemens!

  1. Wat een mooi inspirerend stukje heb je geschreven!!!
    Succes met alles, groetjes Mama C

Geef een reactie

