Beloning

Na pump heb ik altijd enorm veel trek. (ik kan sowieso niet zonder tussendoortje halvewege de ochtend). Ik heb altijd een appel bij me, als ik op de fiets stap eet ik die lekker op. Het klokhuis al fietsend in de prullenbak gooien is nog best moeilijk. Als ik thuiskom zet ik gelijk de Senseo aan en beloon ik mezelf met een heerlijke koffie verkeerd.
Chocola is goed voor je, en nadat ik dit stukje had gelezen is mijn rituele traktatie na het sporten een klein stukje chocola bij mijn koffie.

Foto0656

Omdat ik het waard ben. Puur met hazelnoot vind ik ook heerlijk trouwens. Ik neem meestal 2 blokjes. Om te zorgen dat ik niet die hele reep in één keer opeet moet ik echt moeite doen om een stukje te pakken, en weet de rest van het gezin niet waar het ligt.

Wat eet jij na de training?

Groetjes,

Eva

Advertenties

Rotterdam here I come

Vandaag was de laatste training van mijn trainingsschema voor de 10 kilometer. 10 kilometer achter elkaar. Eindelijk is het gelukt om met Natascha af te spreken om samen te lopen. Ze is net weer begonnen met lopen maar loopt gewoon gelijk een half uur achter elkaar. We liepen het eerste stuk samen. We hadden hetzelfde tempo en konden ook gewoon praten. Bij de brug ging Natascha linksaf en liep ik verder. Ik heb heel even gewandeld om mijn oortjes in te doen en toen weer verder. Heerlijk weer, weinig zijwind. Geen ooievaars in het weiland waar ik ze eerder zag, maar een stuk verderop zag ik er twee en nummer drie zag ik in het weiland naast de dijk op de terugweg. Verder geen enerverende dingen, de gebruikelijke hondenuitlaters, fietsers en hardlopers.
Het ging echt heerlijk, zeker op de terugweg (het zal wel iets psychologisch zijn, dat je weet dat je over de helft bent). Eventjes een beetje last van één scheen, maar dat verdween gewoon weer. Vaak krijg ik ook hele stijve kuiten, maar vandaag had ik dat ook niet. Ik had Max’ telefoon weer eens mee, grappig om te zien hoe constant ik loop.
Ik kijk maar niet teveel naar mijn gemiddelde tijd per kilometer die steeds langzamer wordt. Het gaat om het plezier en zorgen dat ik geen blessures krijg. Nog 84 dagen te gaan voor de 10 kilometer van Rotterdam. Van de week is de inschrijving gesloten. Geen idee met hoeveel we aan de start zullen staan, het zal zeker een andere schaal zijn dan de Goudse Singelloop.

Ik had trouwens vorige week nog tot zaterdag spierpijn van pump, mijn lijf vond het duidelijk niet zo’n goed idee om 2 weken niet te pumpen en dan gewoon weer door te gaan alsof er niets gebeurd was. Gelukkig was ik niet de enige. Deze week heb ik dezelfde gewichten gedaan en had ik alleen de dag erna een beetje last (wat normaal is bij mij).

Fijn weekend!

Groetjes,
Eva

Pump, word je daar breed van?

Ik zal nooit een smal poppetje worden, zo is gewoon mijn bouw niet. Zware botten. Maar van pump word je ook echt niet gelijk een bodybuilder. Je doet veel herhalingen met relatief weinig gewicht, je verbrandt vet en krijgt er spieren voor in de plaats dus zie je er strakker uit.

Van zware gewichten met weinig herhalingen word je wel breed. Google voor de grap eens op Floor van Putten. Zij gaf steps en aerobics toen ik op de Uitweg in Rotterdam sportte. Ze was altijd mooi afgetraind hoor, maar daarna heeft ze een bodybuild carrière opgebouwd. Een kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Om zo te worden moet je natuurlijk ook iets met je voeding doen.

Toen ik met pump begon vond ik het gewoon leuk om te doen, ik hou altijd wel van een uitdaging en Lotte pusht je nooit om meer gewicht erop te doen, maar moedigt je wel aan. Ik had al gauw een briefje in mijn tas waar ik de gewichten voor de oefeningen had opgeschreven. Niets zo frustrerend als  teveel gewicht nemen en het niet kunnen volhouden of er te weinig op doen en het gevoel hebben dat je eigenlijk wel meer had kunnen doen. Als ik na afloop van de les dacht dat er wel wat meer bij kon, dan schreef ik het op het briefje en dan probeerde ik het de volgende les. Als ik heel moe of een beetje verkouden ben, dan doe ik het iets rustiger aan.

IMG_8200

Dit zijn mijn briefjes van de afgelopen 2 jaar. De onderste maakte ik in maart 2013, de toevoegingen met potlood zijn van oktober. Zwart is 5 kilo, blauw 3, rood 2, groen 1 en geel 0,5 kilo.

Na een paar maanden pumpen gingen mijn broeken wijder zitten. Helemaal niet verwacht, maar wel fijn. Dat motiveerde me om wat minder koek en snoep te eten. Minder op de bank zitten geeft daar ook minder gelegenheid voor. Onze weegschaal is al jaren kapot, dus ik heb geen idee óf en hoeveel kilo’s er af zijn. Maar vorig jaar moest ik nog voor de zomer nieuwe bh’s en broeken kopen, en vorige herfst konden de broeken weer een maatje kleiner dus dat zegt genoeg.

Foto0228

Zoveel kleiner kon ik in een jaar tijd kopen, die bovenste broek past nog steeds goed.

Ik vond nog wat oude lijstjes met mijn maten voor het naaien, en daar zie je ook duidelijk verschil. Nu ga ik af en toe op de weegschaal en mijn gewicht blijft ongeveer gelijk.

Ik heb ook praktisch nut van pump. Mijn moeder maakt altijd een kalkoen met kerst. En geen kleintje, vaak rond 7 kilo. Ik help haar altijd met de voorbereidingen (afgelopen kerst was ik zelfs eindverantwoordelijk omdat ze een nieuwe knie kreeg). Haar oven is boven de koelkast, dus dat is altijd een beetje boven je macht. Sinds ik pump is het beest in en uit de oven doen in zijn zware emaillen braadslee helemaal niet zo’n toer meer.

IMG-20131225-WA0001

Ook op de wintersport merkte ik verschil met het jaar ervoor. Sterkere beenspieren, meer controle over mijn ski’s, dus lekkerder skiën. Betere conditie helpt natuurlijk ook mee.

IMG_8201

Vandaag heb ik na twee weken vakantie weer gepumpt. En ik heb ook een nieuw briefje gemaakt. Woensdag is altijd mijn boodschappendag voor de rest van de week. Ik probeer dat altijd nog ´s morgens te doen voor dat Joost en Femke thuiskomen voor de lunch. Vandaag had ik er eigenlijk geen energie meer voor, ik had een beetje trillende armen. Maar ik heb het toch maar gedaan, het voelt altijd stoer met mijn klapkrat vol. Ik ben heel benieuwd hoeveel spierpijn ik morgen heb….. na de vakantie is het altijd erger, maar nooit zo erg als na de allereerste keer. Toen voelde ik het zelfs als ik een kopje thee optilde.

Groetjes,

Eva

Goede voornemens!

Eigenlijk heb ik die niet. Behalve gewoon doorgaan met sporten. Maar dat is voor mij niet zo moeilijk meer omdat ik echt graag wil, een paar dagen zonder sporten of bewegen maakt dat ik minder lekker in mijn vel zit. Ik heb daar last van, maar de mensen om mij heen ook.

Foto0628

Ik heb ergens gelezen dat 1 januari helemaal geen goed moment is om met een goed voornemen te beginnen. En ook niet om de hele wereld te laten weten dat je vanaf nu: meer gaat sporten/minder gaat eten/stoppen met roken (doorhalen wat niet van toepassing is). Aan de andere kant, als de mensen om je heen weten dat je gezonder wilt eten zetten ze je misschien niet steeds allerlei lekkers voor, of dringen dan in ieder geval niet aan. Of ze nemen je een keertje gezellig mee naar zumba om je over de drempel te helpen. Dat deden mijn vriendinnen. Maar het was mei, dus ik kon gewoon rustig zonder de extra lading van een goed voornemen beginnen met af en toe naar zumba gaan als zij ook gingen. Al jaren lang was er bij mij een voornemen om weer te sporten, maar steeds had ik excuses om het niet te doen. Net zoals afvallen, het kwam er gewoon niet van. Toen ik eenmaal wél regelmatig aan het sporten was begon ik wat minder te snoepen, en gezonder  te eten (geen chips tijdens het koken) en dat had al veel resultaat. De complimenten die ik vervolgens kreeg hielpen me weer met het volhouden.
En als je je een keertje bezondigt aan een lekker gebakje? Geniet er dan van en ga dan niet gelijk ook een zak chips eten omdat je toch al gefaald hebt. Zelf probeer ik ook alleen te zondigen met dingen die ik écht lekker vind, dus dan neem ik geen borrelnootjes maar wel een toastje met een lekker kaasje. Dit is natuurlijk helemaal niet gebaseerd op harde wetenschap, alleen op wat bij mij zelf lijkt te werken.

Deze tijd rond de feestdagen ben ik lekker aan het hardlopen geweest, zaterdag stond er 2 x 30 minuten op het programma. Normaal loop ik maar 1x per week, met 3x per week lopen gaat mijn aantal kilometers flink omhoog. Ik vind de statistiekjes van Endomondo erg leuk, na zaterdag heb ik ook een personal best voor 1 uur: 9, 42 km. Het was echt super lekker weer, mooi laagstaand zonnetje een klein beetje wind. De liedjes op de radio hielpen ook mee, oa Epic, ik ging er spontaan harder van lopen.

Buiten sporten is toch ook wel erg lekker, frisse lucht, de wind in mijn haar. Je ziet ook altijd wel wat nieuws. Kerstverlichting aan de huizen en boerderijen. Zaterdag zag ik twee ooievaars in het weiland. Mooi. En ook al loop ik altijd hetzelfde rondje, de Hollandse IJssel, de weilanden langs de dijk  en de luchten zien er altijd weer anders uit.

Foto0349_001

Ik kom ook altijd langs dit gemaal, zo´n schattig gebouwtje. Als je hiervandaan naar links kijkt zie je onze wijk, echt genieten om zo snel buiten te zijn.

Ik wilde op oudejaarsdag nog een rondje lopen, maar zaterdag schrok ik al enorm van een rotje, dus heb ik maar lekker van mijn vuurwerkafstekende kinderen genoten. Hardlopen doe ik in het nieuwe jaar weer. Mijn sportieve doel in 2014 is de 10 kilometer van Rotterdam. Zoals het nu gaat is dat heel haalbaar.

Wat jouw doel ook is in 2014: Just do it! Het afgelopen jaar heeft mij geleerd dat je altijd meer kunt dan je denkt.

Groetjes,

Eva