Weer beginnen met hardlopen

Toen ik in mijn studententijd roeide moesten we ook hardlopen. Ik had het nog nooit gedaan, en was er ook niet zo goed in. Maar ja, het hoort bij het wedstrijdroeien om je conditie op te bouwen, dat lukt gewoon niet alleen in de boot. In mijn 2e jaar kreeg ik erg last van mijn schenen, halverwege het seizoen lukte het lopen gewoon echt niet meer en heb ik veel gefietst.
Die schenen blijven gewoon een zwakke plek, bij de hardloopcursus zag de cursusleider gelijk dat ik ergens last van had.
Ook als ik eens een sprintje naar de trein trek heb ik er last van, ik denk ook omdat ik extreem op mijn hielen probeerde te landen omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Ik probeer dat nu minder te doen en dat gaat een stuk beter.

In januari moest Move-a-Lott weg uit het pand waar het zat (bij ons aan de overkant van de weg). Toen ben ik met het schema van de hardloopcursus begonnen met hardlopen. Ik moest me er vaak enorm toe zetten, maar na afloop was het altijd wel lekker. Op de site van Runnersworld zie je een vergelijkbaar schema. Gelukkig vond Lotte snel een nieuwe locatie, en kon ik ook weer fijn naar zumba, pump en pilates. Het schema voor 1 week deed ik daarna gewoon in 3 weken. En als het eens wat moeizamer ging dan deed ik nog een weekje hetzelfde.

Ik heb een Nokia x3 telefoon, ik gebruik de interval timer functie om het schema te programmeren. Je krijgt dan een paar piepjes als je weer moet wandelen of hardlopen. Ondertussen luister ik ook naar de radio voor de gezelligheid. Het voordeel is dat je geen stopwatch of telefoon in je hand hoeft te houden tijdens het lopen. Ik stop mijn telefoon in mijn zak of in een band om mijn arm.
Op vakantie en toen Move-a-Lott van de zomer dicht was heb ik ongeveer om de dag hardgelopen, en toen ging het schema lekker snel, ongeveer 3 weken voor de Singelloop (13-9-2013) ben ik van mijn eigen schema overgestapt naar week 10 van het Runnersworld schema. Precies op tijd, de laatste training was 1 week voor de Singelloop dus dat kwam mooi uit.

Foto0485Foto0487

Deze foto´s zijn van de vakantie, vlak bij de camping is een brug waar ik altijd begin en eindig met lopen. Best wel steil omhoog het laatste stukje, dus als beloning maakte ik elke keer dat ik klaar was met lopen een foto. Op de laatste dag nam ik er ook eentje van het uitzicht aan de andere kant, Château Chenonceau. Heerlijk om daar ´s morgens vroeg langs de rivier te lopen. Eén keer floot er zelfs een visser naar me, en een andere keer vroeg een campinggast of hij mij had zien hardlopen ´s morgens vroeg. Haha!

Ik vind het fijn om de weg te weten waar ik loop. In het begin liep ik een stuk over de dijk naar Haastrecht en keerde halverwege het schema om. Toen ik wat verder was kon ik een echt rondje lopen en zo breidt het langzamerhand uit. Elke keer dat de afstand langer wordt voelt wel als een overwinning. Ik twijfel altijd of ik dat dan wel ga halen, maar dan zeg ik tegen mezelf dat ik altijd mag wandelen als het echt niet meer lukt. Natuurlijk hoeft dat nooit. Laatst ben ik eerst even op de fiets gaan kijken waar ik uit zou komen als ik verder zou gaan. Af en toe leen ik Max´ telefoon om met Endomondo te lopen. Echt leuk is het om te zien hoe je gemiddeldes per kilometer zijn. En dan weet je ook precies hoe ver je loopt. Soms heb ik ´m bij me en dan merk ik achteraf dat hij niet gewerkt heeft, grrr. Omgaan met apparaten is niet echt mijn sterkste punt. Maar goed, dan heb ik altijd nog de voldoening dat ik heb hardgelopen.

Groetjes

Eva

Geef een reactie

